Marketplaces, online marktplaatsen op z'n Nederlands, oftewel websites waarop meerdere aanbieders hun producten of diensten kwijt kunnen. Steeds meer e-commercepartijen springen in op de trend en starten een marktplaats. En nee, je hoeft niet Amazon van de troon te stoten om succesvol te zijn.
Hoeveel potentie heeft zo’n online marktplaats en zou u uw webshop ook moeten openstellen voor derden? In onze whitepaper behandelen wij ondermeer acht do's en don'ts over het starten van een online marketplace. Hieronder leest u alvast de eerste drie.
Starten met een online marktplaats begint met nadenken over de gewenste vorm. Stel je je puur op als een platform dat kopers en verkopers bij elkaar brengt, of verkoop je ook zelf producten? En op welke markt richt je je: consumenten (B2C à la Bol.com), bedrijven (B2B zoals horecaplatform Foodl) of een schakel voor consumenten onderling (C2C à la Marktplaats)?
Van theedoek tot laptop: spelers als Bol.com en Amazon bieden een enorme waaier aan producten. Voor een beginnende speler is het een vrijwel onbegonnen zaak om daarmee te concurreren. Om commercieel succesvol te zijn kan een online marktplaats zich daarom beter richten op een nichemarkt. Denk maar aan een platform voor benodigdheden voor vissers. Of aan een sportschoolketen, die zijn website ombouwt tot een online marktplaats waar abonnees allerlei sportgerelateerde producten kunnen kopen. Bepaal kortom de niche waarop je je wil gaan richten. Op die manier creëer je een duidelijke scope voor jezelf en
word je vanzelf voor een bepaalde doelgroep interessant.
Anno 2020 bestaan er inmiddels tal van softwareoplossingen voor het relatief snel en eenvoudig
opzetten van een webshop. In het geval van een online
marktplaats ligt dat iets lastiger. Je zult moeten investeren in een goede zoekfunctie en slimme zoekfilters, zodat klanten snel het juiste product kunnen vinden in de afzonderlijke assortimenten van de verschillende vendors.
Het opstarten van een marktplaats kan dus veel opleveren. Maar waar moet je allemaal aan denken? Hoe richt je je betaalproces optimaal in. Rekeninghoudend met mixed baskets en de daaruit voortkomende behoefte tot split payments. Download vandaag nog de whitepaper om je te verdiepen in alle kansen en uitdagingen.